Andreas Slot-Henriksen underviser d. 13. juli 2022 om emnet : Kærester, ægteskab og skilsmisse – Hvad siger Bibelen?
Skriftsteder fra undervisningen
Matthæus 5:27-28
I ved, at Toraen siger: ‚Du må ikke bryde ægteskabet. Men jeg siger jer, at enhver mand, der ser på en kvinde med tanker om utroskab, han har allerede begået ægteskabsbrud i sit hjerte.
Måske tænker du, at jeg er liiige lidt for meget… men hvis lysten/begæret til din partner rent seksuelt er der, er du ganske enkelt gået for langt. Så er du nødt til at gå et eller flere skridt tilbage, selvom det nærmest synes utænkeligt. Læser vi videre i Matthæus:
Matthæus 5:29-30
Hvis dit øje er årsag til, at du bukker under for fristelsen, så riv det ud og kast det bort. Det er bedre, at en enkelt del af dig bliver ødelagt, end at hele din krop bliver kastet i Helvedes ild. Hvis det er din hånd, der fører dig i fristelse, så hug den af og kast den bort. Det er bedre for dig at miste et af dine lemmer, end at du med alle lemmer i behold ender i Helvede.
Hebræerne 13
Alle bør respektere ægteskabet, og I skal være tro mod jeres ægtefælle, for Gud vil dømme dem, der er utro eller lever i seksuel synd.
1 Peter 2:13-17
Da I repræsenterer Herren, skal I underordne jer de menneskelige myndigheder, hvad enten det er en konge, som er sat til at regere, eller det er ordensmagten, som straffer forbryderne og påskønner dem, der handler ret. Det er nemlig Guds vilje, at jeres eksemplariske levevis skal lukke munden på dem, som kommer med uovervejede beskyldninger imod jer. Kristus har sat jer i frihed, men brug ikke friheden som en undskyldning for onde handlinger. Nok er I frie, men I er også Guds tjenere. Vis respekt for alle mennesker, og vis jeres kærlighed til alle de kristne. Frygt Gud og respekter kongen.
Romerne 13:1-7
Respekter de myndigheder, I har over jer, for enhver myndighed har sin magt fra Gud og har fået sin plads af ham. De, der gør oprør mod myndighederne, bekæmper altså en samfundsordning, som Gud har givet, og de vil komme til at bøde for det. Ordensmagten er jo ikke til skræk og advarsel for dem, der gør det gode, men for dem, der gør det onde. Hvis du vil undgå at leve i frygt for myndighederne, så gør det gode. Derved får du deres anerkendelse. De handler på Guds vegne til gavn for dig. Men hvis du handler ondt, har du grund til at frygte, for de har magt til at straffe dig. Altså bør man underordne sig myndighederne, ikke kun af frygt for straf, men også af hensyn til sin samvittighed. Det er også derfor, I betaler skat. Embedsmændene har jo brug for løn, så de kan udføre det arbejde, Gud har lagt hen til dem. Derfor skal I også yde, hvad der er nødvendigt, hvad enten det drejer sig om at betale skatter og afgifter, eller om at vise ære og respekt.
Apostelenes gerninger 13:2-3 – sendes ud til tjeneste
En dag, da menigheden holdt gudstjeneste og fastede, sagde Helligånden: „Udtag Barnabas og Saul til den opgave, som jeg har udvalgt dem til!” Menigheden fortsatte derefter i bøn og faste, og de lagde hænderne på dem for at sende dem af sted med Guds velsignelse.
Johannes 14:20
Når I ser mig igen, skal I forstå, at jeg er ét med min Far, og at I er ét med mig, ligesom jeg er ét med jer.
1 Korinterne 7:4
En gift kvinde tilhører sin mand og ikke kun sig selv, og tilsvarende tilhører en gift mand sin kone og ikke kun sig selv.
1 Korinterne 7:9
Men hvis de ikke kan leve i afholdenhed, må de hellere gifte sig, for det er bedre at gifte sig end at blive opslugt af sine drifter.
1 Korinterne 11:3
Jeg vil gerne, at I skal forstå, at ligesom Kristus stod til ansvar over for Gud med sine ord og handlinger, sådan står enhver mand til ansvar over for Kristus, og en gift kvinde står til ansvar over for sin mand.
Efeserne 5:28-33
En mand bør have samme opofrende omsorg for sin kone, som han har for sig selv. For det en mand gør imod sin kone, gør han i virkeligheden imod sig selv. De er jo ét! Ingen bekæmper vel sit eget legeme? Nej, vi passer godt på vores legeme. På samme måde passer Kristus godt på os, der er hans menighed og udgør hans legeme, for som Skriften siger: „Derfor skal en mand forlade sin far og mor og knytte sig til sin kone, og de to skal blive ét.” Der ligger en dybere mening skjult her. Det handler nemlig også om forholdet mellem Kristus og menigheden. Det gælder altså for jer mænd, at hver eneste af jer skal have lige så meget omsorg for sin kone, som han har for sig selv, og konen skal have respekt for sin mand.
Johannes’ Åbenbaring 3:16-19
Men fordi du er som lunkent vand, har jeg til hensigt at spytte dig ud. Du siger, at du er rig, har alt og ikke trænger til noget. Men du er ikke klar over, at du er elendig og ynkværdig, fattig, blind og nøgen. Derfor råder jeg dig til at købe det ædle guld hos mig, for så bliver du rig. Køb den hvide klædning hos mig, så du ikke skal gå nøgen og skamfuld omkring. Køb også salve til dine øjne, så du kan få øjnene op for sandheden. Dem, jeg holder af, irettesætter jeg. Jeg opdrager dem. Tag derfor afstand fra din lunkenhed og bliv brændende i din iver.
Hør! Jeg står uden for døren og banker på. Hvis du hører min stemme og åbner døren, så vil jeg komme indenfor, og vi kan have fællesskab med hinanden. Dem, der vinder sejr, vil jeg gøre til mine medregenter, akkurat som jeg selv vandt sejr og nu sidder på tronen ved siden af min Far.
Den, som har øre, vil forstå, hvad Ånden siger til menighederne.”
Romerne 12:9-12
Kærligheden skal være ægte. Tag afstand fra det onde, og gør jer til ét med det gode. Elsk hinanden som kristne brødre og søstre. Kom hinanden i forkøbet med at vise respekt. Bliv ikke sløve. Vær brændende i ånden. Tjen Herren. Glæd jer i det håb, I har fået. Hold ud, når I møder modstand. Bliv ved med at bede.
Romerne 13:14
Nej, I skal gøre jer til ét med Herren Jesus Kristus i den måde, I lever på. Lad jer ikke rive med af de gamle, syndige tanker og vaner.
2. Korinterbrev 6 14-18
Gør jer ikke til ét [trække på samme hammel] med de vantro. Kan godhed og ondskab arbejde sammen? Kan lys og mørke danne team? Kan Kristus og Djævelen trække i samme retning? Kan en troende og en ikke-troende være sammen om at tjene Herren? Er der plads til afguder i Guds tempel? I er jo Guds tempel, den levende Guds bolig, som han selv har udtrykt det:
„Jeg vil bo hos dem og vandre rundt iblandt dem. Jeg vil være deres Gud, og de skal være mit folk.”
Derfor sagde han også:
„Gå væk fra dem. Skil jer ud fra dem. Rør ikke noget urent.”
Og den øverste Gud siger:
„Jeg vil tage imod jer og være som en Far for jer. I skal være mine sønner og døtre.”
Prædikerens Bog 4.12 (Danish CLV)
12 Den, der er alene, tvinges i knæ, men to kan holde stand.
Tretvundet snor brister ikke så let.
Jakob 4:8
Hold jer nær til Gud, så holder han sig nær til jer. Bed om tilgivelse for jeres onde handlinger. Og I, der står med et ben i hver lejr, I skal indvi jeres liv helt til Gud.
1 Johannes 2 15-17
Elsk ikke denne verden eller det, der findes i verden. Hvis du elsker verden, kan du ikke samtidig elske Gud. Alt, hvad der hører denne verden til: fysisk begær, misundelse og pral med materiel rigdom, er ikke fra Faderen, men fra verden. Denne verden og alt, hvad den tilbyder, er på vej mod sin undergang. Men de, der gør Guds vilje, vil leve til evig tid.
Matthæusevangeliet 19.3–9 (Danish CLV)
3 Nogle farisæere kom hen til Jesus, og for at sætte ham på prøve spurgte de: »Er det tilladt en mand at skille sig fra sin hustru af en hvilken som helst grund?« 4 Han sagde: »Har I ikke læst, at Skaberen fra begyndelsen skabte dem som mand og kvinde 5 og sagde: ›Derfor skal en mand forlade sin far og mor og binde sig til sin hustru, og de to skal blive ét kød‹? 6 Derfor er de ikke længere to, men ét kød. Hvad Gud altså har sammenføjet, må et menneske ikke adskille.« 7 De spurgte ham: »Hvorfor har Moses så påbudt manden at give et skilsmissebrev, når han skiller sig fra hende?« 8 Han sagde til dem: »Det var med tanke på jeres hårdhjertethed, at Moses tillod jer at skille jer fra jeres hustru, men fra begyndelsen var det ikke sådan. 9 Jeg siger jer: Den, der skiller sig fra sin hustru af anden grund end utugt og gifter sig med en anden, begår ægteskabsbrud.«
KJV: 3 The Pharisees also came unto him, tempting him, and saying unto him, Is it lawful for a man to put away his wife for every cause? 4 And he answered and said unto them, Have ye not read, that he which made them at the beginning made them male and female, 5 And said, For this cause shall a man leave father and mother, and shall cleave to his wife: and they twain shall be one flesh? 6 Wherefore they are no more twain, but one flesh. What therefore God hath joined together, let not man put asunder.
Tolkning:
Mand og kone (husbond og hustru) er ét kød, som er sammenføjet af Gud og må IKKE skilles.
– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
9 Jeg siger jer: Den, der skiller sig fra sin hustru af anden grund end utugt og gifter sig med en anden, begår ægteskabsbrud.«
KJV: 9 And I say unto you, Whosoever shall put away his wife, except it be for fornication, and shall marry another, committeth adultery: and whoso marrieth her which is put away doth commit adultery.
Jesus tillader her, at man bliver skilt OG gifter sig med en anden HVIS årsagen til skilsmissen er utroskab. Det er altså den eneste årsag, Jesus tillader som reel grund.
Ordet utugt (eng: adultery) kommer fra det græske ord ”πορνεία pŏrnĕia”, som betyder ”utroskab”, ”hor”, ”prostitution”, ”incest” eller ”afgudsdyrkelse”. Om utroskaben KUN dækker over det seksuelle, eller om det også dækker over utroskab i hjertet ved f.eks. psykisk og/eller fysisk vold, er uklart.
Dog ved vi, at såfremt en mand begærer en anden kvinde, end sin kone, har han begået utroskab i hjertet (Matt. 5:28).
Lukasevangeliet 18.29–30 (Danish CLV)
29 Han sagde til dem: »Sandelig siger jeg jer: Der er ingen, der har forladt hjem eller hustru eller brødre eller forældre eller børn for Guds riges skyld, 30 som ikke får det mangedobbelt igen i denne verden og evigt liv i den kommende verden.«
KJV: 29 And he said unto them, Verily I say unto you, There is no man that hath left house, or parents, or brethren, or wife, or children, for the kingdom of God’s sake, 30 Who shall not receive manifold more in this present time, and in the world to come life everlasting.
Tolkning:
Her er der IKKE tale om skilsmisse her, men om at forlade… der er heller ikke tale om et ægteskab mellem en troende/ikke-troende, men blot om at ”forlade”. Det græske ord for ”forlade” (engelsk: left) er ”ἀφίημι aphiēmi”, som også kan betyde ”give afkald på”, ”tilgiver” eller ”lægger til side”. Det kan altså være for en kort periode, hvorefter man kommer tilbage.
– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
1. Korintherbrev 7.1–16 (Danish CLV)1 Hvad angår det, I skrev, så er det bedst for en mand ikke at røre en kvinde. 2 Men for at undgå utugt skal enhver mand have sin hustru, og enhver kvinde sin mand. 3 En mand skal give sin hustru, hvad han skylder hende, og en hustru ligeså sin mand. 4 En hustru råder ikke over sit legeme, men det gør hendes mand; ligeså råder heller ikke en mand over sit legeme, men det gør hans hustru. 5 I må ikke unddrage jer hinanden, hvis I da ikke er blevet enige om det for en tid, for at I kan hengive jer til bøn og så komme sammen igen, for at Satan ikke skal friste jer, fordi I ikke kan være afholdende. 6 Men dette siger jeg som en indrømmelse, ikke som en befaling. 7 Jeg ser helst, at alle mennesker er som jeg; men enhver har sin egen nådegave fra Gud, den ene på én måde, den anden på en anden måde.8 Til de ugifte og enkerne siger jeg, at det er bedst for dem, hvis de bliver ved med at være som jeg. 9 Men kan de ikke være afholdende, skal de gifte sig; for det er bedre at gifte sig end at brænde af begær.10 De gifte byder jeg, dog ikke jeg selv, men Herren, at en kvinde ikke må skille sig fra sin mand 11 – men er hun blevet skilt, skal hun forblive ugift eller også forlige sig med sin mand – og en mand må heller ikke skille sig af med sin hustru.
12 Til de øvrige siger jeg, ikke Herren: Har en broder en ikke-troende hustru, og hun gerne vil blive boende sammen med ham, skal han ikke skille sig af med hende. 13 Og har en kvinde en ikke-troende mand, og han gerne vil blive boende sammen med hende, skal hun ikke skille sig af med ham. 14 For en ikke-troende mand er helliget ved sin hustru, og en ikke-troende hustru ved broderen; ellers ville jeres børn jo være urene, men nu er de hellige. 15 Men vil den ikke-troende ægtefælle skilles, så lad det ske; en broder eller en søster er ikke bundet i sådanne tilfælde. Til fred har Gud kaldet jer. 16 For hvordan kan du vide, kvinde, om du kan frelse din mand? Eller hvordan kan du vide, mand, om du kan frelse din hustru?
Tolkning:
1 Hvad angår det, I skrev, så er det bedst for en mand ikke at røre en kvinde. 2 Men for at undgå utugt skal enhver mand have sin hustru, og enhver kvinde sin mand.
KJV: 1 Now concerning the things whereof ye wrote unto me: It is good for a man not to touch a woman. 2 Nevertheless, to avoid fornication, let every man have his own wife, and let every woman have her own husband.
Paulus anbefaler IKKE at man har sex med hinanden, men for ikke at leve i synd og utugt ind, skal man have en ægtefælle.
Her er det umiddelbart Paulus’ egne ord – og ikke en befaling
– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
8 Til de ugifte og enkerne siger jeg, at det er bedst for dem, hvis de bliver ved med at være som jeg. 9 Men kan de ikke være afholdende, skal de gifte sig; for det er bedre at gifte sig end at brænde af begær.
KJV: 8 I say therefore to the unmarried and widows, It is good for them if they abide even as I. 9 But if they cannot contain, let them marry: for it is better to marry than to burn.
Er man enke eller ugift, er det bedst at forholde sig ”single”, men kan de ikke afstå det seksuelle, skal de hellere gifte sig, ende at brænde inde med begæret
– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
10 De gifte byder jeg, dog ikke jeg selv, men Herren, at en kvinde ikke må skille sig fra sin mand 11 – men er hun blevet skilt, skal hun forblive ugift eller også forlige sig med sin mand – og en mand må heller ikke skille sig af med sin hustru.
KJV: 10 And unto the married I command, yet not I, but the Lord, Let not the wife depart from her husband: 11 But and if she depart, let her remain unmarried, or be reconciled to her husband: and let not the husband put away his wife.
Skilsmisse er ikke tilladt. Her er det Herre selv, som befaler det. Det er altså en synd at lade sig skille sig eller at acceptere en skilsmisse fra sin ægtefælde.
Hvis en person allerede er skilt, skal vedkommende forblive ugift ELLER genforene sig med sin ægtefælle.NB! Det er menigheden i Korinth, Paulus skriver til her – det er altså derfor henvendt til et ægteskab med to troende!
– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
12 Til de øvrige siger jeg, ikke Herren: Har en broder en ikke-troende hustru, og hun gerne vil blive boende sammen med ham, skal han ikke skille sig af med hende. 13 Og har en kvinde en ikke-troende mand, og han gerne vil blive boende sammen med hende, skal hun ikke skille sig af med ham.
KJV: 12 But to the rest speak I, not the Lord: If any brother hath a wife that believeth not, and she be pleased to dwell with him, let him not put her away. 13 And the woman which hath an husband that believeth not, and if he be pleased to dwell with her, let her not leave him.
Her er Paulus’ (ikke Herrens) befaling, at hvis en troende mand/kvinde har en ikke troende ægtefælle, må han/hun ikke gå sin vej, hvis den troende ønsker at blive boende sammen. Altså må den troende ægtefælle IKKE lade sig skille fra den ikke-troende efter eget ønske.
– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
15 Men vil den ikke-troende ægtefælle skilles, så lad det ske; en broder eller en søster er ikke bundet i sådanne tilfælde. Til fred har Gud kaldet jer
KJV: 15 But if the unbelieving depart, let him depart. A brother or a sister is not under bondage in such cases: but God hath called us to peace.
…her er vi stadig under Herrens befaling, hvor der står, at såfremt den ikke-troende ægtefælle ønsker skilsmisse, skal den troende ægtefælle lade det ske, idet han/hun så ikke længere er bundet til ægteskabet med den ikke-troende. Gud ønsker fred over ægteskabet…
Nogle ser ordet ”bundet” (engelsk: bondage) relatere til, at man er fri til at blive gift igen og IKKE til at man ”blot” er fri fra ægteskabet. Ordet kommer fra det græske ”δουλόω dŏulŏō”, som betyder ”at være tjener af”, som man netop bør være i et ægteskab; hinandens tjenere. Ordet ”bundet” relaterer altså ikke til at være fri til at gifte sig igen, men til at man er fri og løst fra ægteskabets bånd. Om det så også indbefatter, at man er fri til at blive gift igen, når man er ”løst fra ægteskabets bånd”, står der ikke noget konkret om, men jvf. vers 8-9 er det ikke noget, Paulus anbefaler. Dog læste vi tidl. i Matt 19:9, at Jesus ved utroskab tillader, at den anden part bliver gift igen, så at tolke det på begge måder, er validt idet ”utro” i Matt 19:9 også dækkede over ”afgudsdyrkelse / utroskab med Gud”.
At man ikke er bundet længere, er KUN i to konstellationer, det er gyldigt:
1. En ikke-troende ægtefælle smider sin troende ægtefælle ud.
2. Ens ægtefælle er en utro.
Ved ”ikke-troende” forstås altså en ægtefælle, som ikke vil anerkende Jesus Kristus som Guds søn og som herre i sit liv og som ligeledes ikke tror på, at Gud opvakte Jesus fra de døde. Det er altså ikke blot et spørgsmål forskellige små-doktriner, man ser forskelligt på…!
Kolossenserne 2.11–15 (Danish CLV)
11 I ham blev I også omskåret, ikke med hånden, men ved at aflægge det syndige legeme, ved omskærelse til Kristus, 12 da I blev begravet sammen med ham i dåben, og i den blev I også oprejst sammen med ham ved troen på Guds kraft, der oprejste ham fra de døde. 13 Også jer, der var døde i jeres overtrædelser, uomskårne på kroppen, gjorde Gud levende sammen med ham, da han tilgav os vore overtrædelser. 14 Han slettede vort gældsbevis med alle dets bestemmelser imod os; han fjernede det ved at nagle det til korset; 15 han afvæbnede magterne og myndighederne, stillede dem offentligt til skue og førte dem i sit triumftog i Kristus.
Tolkning:
En sidste konstellation, som mange står i…: man har i sit ikke-troende liv været gift én eller flere gange. Nu finder man så som troende en ny kæreste, som man ønsker at blive gift med. Hvad siger Bibelen?
Når man kommer til tro og vælger at blive døbt, vasker dåben ALT det gamle væk. Det betyder også, at du helt bogstaveligt har fået et nyt liv i Kristus, hvor du kan gifte dig. Men ægteskabet er denne gang indstiftet af Gud og I kender begge Guds regler for ægteskab. Derfor er det også det definitivt sidste ægteskab, hvor man skal leve sammen indtil DØDEN (ikke indtil ’kærligheden’) skiller hinanden.
Jesus taler om ægteskabsbrud som ”urent”
Markusevangeliet 7.20–23 (Danish CLV)
20 Og han sagde: »Det er det, som kommer ud af et menneske, der gør et menneske urent. 21 For indefra, fra menneskenes hjerte, kommer de onde tanker, utugt, tyveri, mord, 22 ægteskabsbrud, griskhed, ondskab, svig, umådehold, misundelse, bespottelse, hovmod, tåbelighed. 23 Alt dette onde kommer indefra og gør et menneske urent.«
Hvis du GIFTER dig med en tidl. fraskilt er DU skyldig i ægteskabsbrud…!
Lukasevangeliet 16.18 (Danish CLV)
18 Enhver, som skiller sig fra sin hustru og gifter sig med en anden, begår ægteskabsbrud, og den, der gifter sig med en fraskilt kvinde, begår ægteskabsbrud.
Ovenstående er video-undervisning på dansk!!